Hoe KPN een contractverandering complex kan maken

    Reyer Brons
    • Iedereen (publiek zichtbaar)
    Door Reyer Brons 1948 dagen geleden Reacties (3)
    Hoe KPN een contractverandering complex kan maken

    Als NPI richten wij vaak onze peilers op de overheid die zaken nodeloos complex maakt en niet in staat is vervolgens de knopen te ontwarren.

    Maar het bedrijfsleven kan er soms ook wat van.

    Vanochtend per post verblijd met een telefoonrekening (vaste zakelijke lijn) (volgens de datum al een week oud) van KPN, die ruim twee keer zo hoog is als normaal.

    Vorige factuur erbij gepakt.
    Tamelijk onbegrijpelijke specificaties, maar het verschil zit hem vooral in omzetting naar 'Zakelijk Belvrij' die begin maart zou zijn uitgevoerd. Dat kost volgens de factuur eenmalig circa € 400. Had ik dat kunnen weten? Geen 'bijsluiter' om het uit te leggen.
    Nu herinner ik me inderdaad van maanden gelden dat ik ingegaan ben op een advies van KPN om een andere contractvorm te kiezen. Dat zou veel voordeliger zijn....

    Gelijk maar de koe bij de hoorns gevat en gebeld naar 0800-0403. Eerst een ingeblikte mededeling over nepmails waar je niet op in zou moeten gaan, dan een keuzemenu. Na de keuze en diverse boodschappen er tussen door een vriendelijk ingeblikte dame die meldt dat men helaas niet in staat is om me nu te woord te woord te staan en dat ik later nog maar eens ...
    Daar tussen door o.a. de mededeling dat bijna alle vragen via de website www.kpn.com/zakelijk opgelost kunnen worden.
    Na enig zoeken zie je dan dat je een Mijn KPN Account kunt openen, maar niet voor ons geval... Maar er staat ook dat je kunt bellen (...!!) , mailen en op bezoek kunt gaan.
    Dan maar mailen. Na toch wel een heleboel keer doorklikken kom je dan op de pagina https://www.kpn.com/zakelijk/vraag-over-uw-factuur.htm waar je niet zo maar je probleem uit kunt leggen, nee, je moet eerste van alles aanvinken.
    Plus de opwekkende mededeling dat het wel vijf dagen kan duren voor je een reactie krijgt...
     
    Na ook nog iets anders gedaan te hebben maar weer eens gebeld. Weer bericht over de nepmails, diverse mededelingen, keuzemenu en nu de ingeblikte boodschap dat het langer dan gebruikelijk duurt voordat men opneemt.... 
    Zou ik niet de eneige zijn die ergens last van heeft? Zou het misschien niet alleen aaan mij liggen?
    Ik heb neergelegd en weet nu dus nog niet of er een fout gemaakt is, of ik straks veel lagere facturen krijg, dan wel dat ik er in ben geluisd.
    Dikke kans dat men morgen probeert het hoge bedrag automatisch te incasseren. Gaat van een speciale rekening die net hoog genoeg is voor de normale gang van zaken.
    Dus mogelijk een mislukte incasso en volgende week (of de week erna, want de post bezorgt ook niet meer zo snel...) een dreigende aanmaning dat er nu snel betaald moet worden, want anders ......
     
    Hoe houden we elkaar bezig met bijna niks.....
     
    21 mei 2013

    Reacties

    Volgorde van reacties: Aantal: Automatisch laden:
      • Reyer Brons
        Reyer Brons 1948 dagen geleden

        Inmiddels (22-5-13, 16:20 uur) gebeld door KPN dat er een fout is gemaakt. Wordt binnen een week gecorrigeerd.
        Even afwachten of dat echt gebeurt, maar het kinkt vertrouwenwekkend.

        Blijft natuurlijk heel vreemd dat je zo'n bedrijf nauwelijks kunt bellen of mailen. 

         

        • Tom van Doormaal
          Tom van Doormaal 1948 dagen geleden

          Ik kreeg een colporteur aan de lijn, die mij uitlegde dat de KPN een heel voordelig aanbod had, met een combinatie van alles, waardoor ik een euro uitspaarde voor meer service.

          Ik ben een pensionado dus let op de kleintjes. Ik moest dan ook digitale TV afnemen. Een ontvanger zou gratis worden geleverd.

          Rekeningen of contracten zouden niet worden verzonden, alleen algemene folders. Toen ik daar nog eens goed in keek, kreeg ik vragen, die niet werden beantwoord. Inmiddels stond een apparaat bij mij thuis. Kon ik voor glasvezel nog een extra rekening krijgen? KPN kon het niet vertellen. Het opzegformulier voor UPC ontbrak. (UPC levert TVs-ignaal dat KPN wilde overnemen.

          Ik was ontevreden, wist niet waar ik mij precies aanverbonden had en belde af. Toen ik een week later vroeg, waarom het apparaat nog niet was afgehaald, bleek dat ik er een week over zou nadenken, de termijn van de colportagewet. Ik ontplofte bijna: "als jullie mij iets verkopen, regel je iets specifiek met mij, dat is iets anders als mij langs slinkse wegen vastspijkeren". Wij mogen u geen brieven schrijven.

          Inmiddels is de oude situatie hersteld en heb ik een tegemoetkoming gehad in de kosten. Maar nog steeds wordt gebeld en gemaild met de vraag of ik tevreden ben. Ik kan daarop niet antwoorden, want ik ben alleen bezig gehouden door welwillende klantenservice medewerkers, die getraind zijn om tegen mijn woede te kunnen. Mijn gratis advies aan KPN: "jullie gaan kapot aan deze wijze van verkopen".

          • Reyer Brons
            Reyer Brons 1948 dagen geleden

            Doordat ik het probleem, ook via deze blog, gemeld heb op Twitter, inmiddels contact met @kpnwebcare. Gaat sneller dan via de telefoon en mail....

          Reageren is alleen mogelijk voor aangemelde gebruikers